Lyx

Jag har julstökat idag - pyntat, klätt granen, gjort julmat men framförallt handlat julmat; skinka, revbenspjäll, köttfärs, salami, prinskorv och allt sånt där gott. Det kan nog vara bland de bästa jag vet, att handla mat på riktigt över disk.





Vi var på köttboden i säkert en timma i morse och trängdes med Trollbäckens alla fina pensionärer som bara kommer fram på julen. Först fick vi vänta i trettio nummer, så populärt är det där. Jag läste långkokböcker igen och sniffade på god mat. Som tur är är det värt väntan. Deras prinskorv är fullkomligt magisk. Det bästa med att handla mat så där är när man får provsmaka. Att få en tunn salamibit handskurenv och överräckt över disken med orden "den här smakar extra mycket vitlök". Redan då vet man att man är hemma liksom. Jag höll på så där redan när jag var fem år vid charken på vivo, smakade på pepparsalami och lönnebergaskinka fast jag visste precis vad de smakade. Sånt gör mig lycklig, mat. Haha...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0