Kåserifobi

Kåseri, underhållande kortare text i tidning eller tidskrift. Termen kommer från franskans causer (samtala).Kåseri är avsett att ibland för framföras muntligt och skall därför vara talspråkligt. Det kan innehålla högt som lågt, överdrifter och underdrifter. Själva poängen är att stora, allvarliga ämnen kan avhandlas i en sorglös ton.

Så säger Wikipedia om kåserier. För mig betyder det ordet plågsamma minnen. Jag gick i nian och praoade på en arkitektfirma i gamla stan, som i sig var riktigt kul. Jag fick ett eget litet kontor där jag satt och ritade om dagarna eller lekte med Cad. Allt var frid och fröjd förutom en bit - min löjligt sällskapssjuka handledare, som för övrigt var företagets receptionist och extramamma. Det finns få människor som fått mig att känna mig så hjälplös. Till och börja med pratade hon non stop om sina barn vilket alltid var lika givande. Hon rökte konstant och missbrukade handkräm. En dag kom hon in till mitt rum satte sig mitt emot och lättade sitt hjärta om en tumör i halsen. Vad ska man säga till en kvinna som tror att hon ska dö och frågar en 15-åring om råd?

Hur som helst, det värsta av allt var när hon tvingade mig att läsa hennes kåserier och recensera dem, något som hände titt som tätt. Jag har för mig att det lutade mer åt sexnovell-hållet, men vad vet jag. Jag förstod inte riktigt vad jag gjorde ändå. Efter de två veckorna mår jag alltid dåligt av att höra ordet kåseri och jag kände att det var dags att ändra på saken och googlade, som sig bör. När jag läst ovanstående definition känner jag mig blåst, snuvad på konfekten. Va faan?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0