"Kinas smarta födelserestriktioner"

I vanliga fall läser jag varken Expressen eller Aftonbladet av principskäl men idag vid middagen gjorde jag det trots att jag vet att det alltid resulterar i fullsändigt raseri eller ren uttråkan. Mycket riktigt så slutade läsandet i det förstnämda. 

Expressen har på debattsidan tagit in en Kanadensisk ekonomiskribent, Diane Francis. Rubriken lyder "Bara ettbarnspolitik kan rädda klimatet". Jag ryser av bara den raden. Francis förespråkar Kinas födelserestriktioner och ser detta som en enkel lösning på i princip alla problem vi har i världen idag. Och om vi (världen) lagstiftar om detta likt Kina så kommer befolkningsmängden halveras lagom till 2075. Tadaaa! Och så var världskrisen löst. Diane Francis är en lat, kapitalistisk och trångsynt kvinna. Hon höjer en diktatur vars folk inte ens får läsa vad de vill i dagstidningarna till skyarna och är fullständigt ignorant för det faktum att ettbarnspolitik skulle leda till dramatiska ökningar av aborter av "fel" kön.

Tyvärr är inte allt svart eller vitt. I västvärlden kanske någon liknande policy skulle fungera någorlunda. Oftast anses inte nyfödda barn ha olika värde. Men det är inte i Sverige eller Kanada problemet ligger. Tredje världen står för över en tredjedel av befolkningsökningen och så vitt jag vet skulle inte en lag som begränsar antalet barn till ett(!) bli speciellt fördelaktig, om nu inte Diane Francis vill utrota det kvinnliga könet totalt i utvecklingsländer. 


Kommentarer
Postat av: Albin

"Diane Francis är en lat, kapitalistisk och trångsynt kvinna." <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

2009-12-16 @ 21:38:29
URL: http://dengamleoch.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0